کاهش خطر مرگ‌ و میر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با مصرف داپاگلیفلوزین

28 فوریه2017- بر اساس تحقیقات جدید امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با داروی داپاگلیفلوزین قرار گرفته‌اند، افزایش  می‌یابد.

 این تجزیه و تحلیل جدید که در بیمارستان دانشگاه بیرمینگهام انجام گردید، نشاندهنده‌ی کاهش خطر مرگ ومیر به همه ی دلایل در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تحت درمان با داروی dapagliflozin بود.

 خطر مرگ بر اثر بیماریهای قلبی عروقی (CVD) در میان افرادیکه  تحت درمان با مهار کننده‌های SGLT2بودند(با نام تجاری Froxiga ) در مقایسه با درمان استاندارد کمتر است.

 پرفسورHanif   وهمکارانش با آنالیز اطلاعات پایگاه داده های شبکه‌ی بهبود بهداشت، به مقایسه‌ی تأثیر مصرف داروی داپاگلیفلوزین بر خطر ،CVD22 هزار فرد بالغ مبتلا به دیابت یا درمان استاندارد پرداختند.

به طورکلی، 4350 فرد یک رویداد قلبی عروقی( بیماری ایسکمیک قلبی، سکته‌ی مغزی و یا نارسایی قلبی) را تجربه  کرده و 4444 نفر قبلاً  تحت درمان با داپاگلیفلوزین قرار گرفته بودند.

دکتر Hanif گفت: درمانهای فعلی برای دیابت نوع 2 به کاهش قندخون این افراد کمک می‌کند اما تأثیر کمی بر کاهش وقایع قلبی عروقی و مرگ ‌و میر دارد، به تازگی تعدادی از مطالعات بالینی به بررسی گروه های مختلف داروهای ضد گلایسمیک بر نتایج قلبی عروقی پرداختند. یکی از این مطالعات بالینی مطالعه ی EMPA-REG است که در آن داروی ایمپاگلیفلوزین(Jardiance) از گروه داروهای مهار کننده‌های SGLT2 بررسی شد. نتایج این بررسی نشان دهنده‌ی کاهش چشمگیر مرگ بر اثر حوادث قلبی عروقی (CV) تا 38 درصد و کاهش مرگ و میر به همه‌ی دلایل به میزان 32 درصد در بیمارانی بود که در معرض خطر بالایی برای ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی قرار داشتند.

 خطر مرگ به همه‌ی دلایل در میان شرکت کنندگان تحت درمان با داپاگلیفلوزین در مقایسه با سایر مبتلایان به دیابت نوع 2 که تحت درمان با درمانهای استاندارد بودند، کمتر بود.

 دکتر Hanif گفت: کاهش میزان مرگ ومیر به همه‌ی دلایل بوسیله‌ی dapagliflozin مشابه با نتایج مطالعه‌ی EMPA-REG در جمعیت در معرض خطر بالای CVD بود، نتایج مطالعه‌ی اخیر نشان داد حتی در افرادی که در معرض خطر کمی برای CVDهستند، کاهش چشمگیری در میزان مرگ‌ و میر به همه ی دلایل با مصرف داپاگلیفلوزین مشاهده می شود.

 این مطالعه نشان داد منافع استفاده از empagliflozin بر مرگ‌ و میر به دلیل بیماریهای قلبی عروقی در مطالعه‌ی EMPA-REG را می‌توان با دارویdapagliflozin   در بیماران در معرض خطر زیاد بیماریهای قلبی عروقی و حوادث ناشی از آن و در بیمارانی  با خطر کم CVD بدست آورد.

یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Clinical Endocrinology and Metabolism منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/type-2-diabetes-drug-dapagliflozin-lowers-all-cause-mortality-risk,-study-finds-93744038.html